Europeiske utslippsstandarder
Europeiske utslippsstandarder ble opprettet for å bedre luftkvalitet og helse.
Datoene nedenfor er implementeringsdatoen for godkjenninger av nye kjøretøytyper. Datoene i parentes er implementeringsdatoen for alle nye kjøretøyregistreringer, normalt ett år senere, slik at en bil som er registrert mellom de to datoene, kan oppfylle tilsvarende utslippsstandard og en bil registrert etter datoen i parentes oppfyller den.
CO = karbonmonoksid
NOx = nitrogenoksid
HC = hydrokarbon
PM = partikkelmaterie
Euro 1 (EC93)
Juli 1992 (januar 1993)
Euro 1-utslippsgrenser
- CO – 2,72 g/km (bensin og diesel)
- HC+ NOx – 0,97 g/km (bensin og diesel)
- PM – 0,14 g/km (bare diesel)
Euro 2 (EC96)
Januar 1996 (januar 1997)
Euro 2-utslippsgrenser (bensin)
- CO – 2,2 g/km
- HC+ NOx – 0,5 g/km
- PM – ingen grense
Euro 2-utslippsgrenser (diesel)
- CO – 1,0 g/km
- HC+ NOx – 0,7 g/km
- PM – 0,08 g/km
Euro 3 (EC2000)
Januar 2000 (januar 2001)
Euro 3-utslippsgrenser (bensin)
- CO – 2,3 g/km
- HC – 0,20 g/km
- NOx – 0,15
- PM – ingen grense
Euro 3-utslippsgrenser (diesel)
- CO – 0,64 g/km
- HC+ NOx – 0,56 g/km
- NOx – 0,50 g/km
- PM – 0,05 g/km
Euro 4 (EC2005)
Januar 2005 (januar 2006)
Enkelte Euro 4-dieselbiler ble utstyrt med partikkelfiltre.
Euro 4-utslippsgrenser (bensin)
- CO – 1,0 g/km
- HC – 0,10 g/km
- NOx – 0,08
- PM – ingen grense
Euro 4-utslippsgrenser (diesel)
- CO – 0,50 g/km
- HC+ NOx – 0,30 g/km
- NOx – 0,25 g/km
- PM – 0,025 g/km
Euro 5
September 2009 (januar 2011)
Euro 5 strammet ytterligere inn grensene for partikkelutslipp fra dieselmotorer, og alle dieselbiler måtte ha partikkelfiltre for å oppfylle de nye kravene.
Euro 5-utslippsgrenser (bensin)
- CO – 1,0 g/km
- HC – 0,10 g/km
- NOx – 0,06 g/km
- PM – 0,005 g/km (bare direkte innsprøyting)
Euro 5-utslippsgrenser (diesel)
- CO – 0,50 g/km
- HC+ NOx – 0,23 g/km
- NOx – 0,18 g/km
- PM – 0,005 g/km
- PM – 6,0 x 10 ^11/km
Euro 6
September 2014 (september 2015)
Euro 6-standarden pålegger en ytterligere betydelig reduksjon i NOx-utslipp fra dieselmotorer (en reduksjon på 67 % sammenlignet med Euro 5) og etablerer lignende standarder for bensin og diesel.
Euro 6-utslippsgrenser (bensin)
- CO – 1,0 g/km
- HC – 0,10 g/km
- NOx – 0,06 g/km
- PM – 0,005 g/km (bare direkte innsprøyting)
- PM – 6,0 x 10 ^11/km (bare direkte innsprøyting)
Euro 6-utslippsgrenser (diesel)
- CO – 0,50 g/km
- HC+ NOx – 0,17 g/km
- NOx – 0,08 g/km
- PM – 0,005 g/km
- PM – 6,0 x 10 ^11/km
Når EURO 6c blir innført fra 01.09.2018, erstattes metoden for måling av forbruksverdier av den nye WLTP-testmetoden (tidligere NEDC), som gir mer realistiske testresultater.
Fra 01.09.2019 gjelder et EURO 6d-temperaturnivå, som alle ekstra målinger må utføres i ved faktisk kjøring (RDE – Real Driving Emissions).
Fra 01.01.2021 gjelder EURO 6d, og verdiene i denne vil være enda lavere ved faktisk kjøring (RDE – Real Driving Emissions).
De samme grensene gjelder for kommersielle kjøretøy (N1), men kommer først et år senere.
Takket være de nye målemetodene, kan det samles inn nye måleresultater for alle motorer, som generelt fører til høyere CO2-verdier enn med den forrige metoden. Disse endringene opptar alle produsenter, og vil føre til en generell økning i CO2-verdier for nye kjøretøy. Fristen for å oppfylle grenseverdiene in Sveits er datoen for tollklarering.
Konvertering til nye målemetoder er tidkrevende, og enkelte kjøretøy-/motormodeller vil ikke lenger kunne oppfylle de påkrevde grenseverdiene med de nye målemetodene. Det kan føre til at noen modeller/motorer kan bli tatt (midlertidig) ut av produksjon.