Hvordan forhåndskondisjonerer jeg det elektriske kjøretøyet mitt?
Du kan forbedre rekkevidden og ytelsen ved å stille inn avreisetidspunkt og kupékomfortnivå ved hjelp av Avreise- og komfortfunksjonen. Dette vil ikke bare varme eller avkjøle kabinen, men også kondisjonere batteriet for å sikre best mulig rekkevidde og ytelse innen den angitte avgangstiden.
Vennligst bruk følgende instruksjoner avhengig av kjøretøyet ditt:
Ford All-Electric Explorer og Capri
Du kan forbedre kjørerekkevidden og DC-ladeytelsen ved å planlegge avgangstider og kabinkomfortnivå med funksjonen Avgang og komfort. Dette vil ikke bare varme eller avkjøle kabinen, men også kondisjonere batteriet for å sikre best mulig rekkevidde og ytelse innen den angitte avgangstiden.
Du kan manuelt aktivere batteriforvarmingen når du er på farten. Åpne ladeskjermen og gå til "Optimaliser"-fanen. Her ser du den faktiske DC hurtiglader-kapasiteten. På bunnen trykker du på "Start batterioppvarming".
Alternativt kan du aktivere "Optimalisering av hurtigladefunksjonen". Så snart SatNav-planene dine inkluderer en DC-hurtiglader, utføres forhåndskondisjoneringen av batteriet automatisk. Før det må du forsikre deg om at du har aktivert "Automatisk optimering av hurtiglading" i innstillingene for Lading eller SatNav under Ruteplanlegger for elektriske kjøretøy.
Andre Ford elektriske kjøretøy
Bruk Avgang og Komfort til å kontrollere ladeplaner og varme eller avkjøle kupeen og høyspenningsbatteriet når kjøretøyet er koblet til, slik at kjøretøyet er klart til å kjøre når du er. Ved å angi en avgangstid kan kjøretøyet bruke ladetidsinnstillingene dine til å minimere strømkostnadene, men likevel prioritere å fullføre ladingen før den planlagte avgangen. Kalendervisningen lar deg programmere to avgangstider per dag for hver ukedag.
Merk: batteriforvarming og kupekomfort styres begge ved hjelp av funksjonene Avgang og Komfort. Det er ingen egen manuell kontroll for forhåndskondisjonering av batteri. Systemet kan redusere DC hurtigladehastighet for å bevare batteriet. Dette er basert på batteritemperatur, batteriladingstilstand og batterihelse. I kalde temperaturer kan du legge merke til at DC-lading tar lengre tid når omgivelsestemperaturen faller under 10°C. Ved å slå av klimakontroll eller redusere klimakontrolltemperatur og vifteinnstillinger for de første 10 til 15 minuttene med DC-lading kan batteriet varmes opp og forbedre ladehastigheten. Når temperaturen er under frysepunktet, kan det å slå av kabinvarmen helt av de første 10 til 15 minuttene med DC-lading forbedre ladehastigheten betydelig. Ved AC-lading bør kjøretøyet være tilkoblet ved svært høye eller lave utetemperaturer. Dette gjør det mulig for systemet å opprettholde høyspenningsbatteriet for best ytelse.
For mer informasjon, se din brukerhåndbok.