Slik konfigurerer du en Ford Wallbox og kobler den til FordPass
Tips: Klikk på overskriftene over avsnittene nedenfor for å skjule eller vise innholdet.
Wallbox-konfigurering
Forutsetninger:
- Ladestasjonen skal bare installeres av en elektriker. Montering, elektrisk tilkobling og første gangs bruk av ladestasjonen må utføres av en kvalifisert elektriker. Stasjonen må installeres i tråd med gjeldende lokale forskrifter for elektriske installasjoner, brannvern, sikkerhetsbestemmelser og rømningsveier på installasjonsstedet.
- Kunden må ha FordPass installert og ha en aktiv, fungerende konto.
- Kunden må laste ned og installere Ford Wallbox Setup-appen.
Når Wallbox er installert, må kunden konfigurere Wallbox ved å følge trinnene nedenfor. Kunden aktiverer og konfigurerer Wallbox ved å installere Ford Wallbox Setup-appen fra Google Play Store (Android) eller App Store (iPhone).
- Kunden trykker på "Konto" på startskjermbildet i FordPass-appen.
- Kunden trykker deretter på "Wallbox".
- Kunden må trykke på "Kom i gang".
- Kunden velger "Start"-knappen. Hvis konfigureringsappen er installert på telefonen, åpnes den automatisk (gå til trinn 6). Hvis konfigureringsappen ikke er installert, blir kunden videresendt til appbutikken for å laste ned appen (trinn 5).
- Hvis appen ikke er installert, åpnes App Store eller Google Play Store når brukeren trykker på "Start"-knappen. Kunden kan trykke på "Installer" på butikksiden for å installere appen. Hvis appen allerede er installert, tas brukeren direkte til trinn 6.
- Når appen er installert, åpner kunden Ford Wallbox Setup-appen og trykker på "Kom i gang".
- Etter å ha lastet ned appen må kunden pare ladestasjonen. Kunden kan trykke på "Avbryt" for å avbryte konfigureringen, eller på "Par Wallbox" for å starte paringsprosessen. Skjermbildet med informasjon om enhetsparing kan åpnes ved å trykke på "I"-boblen.
- Når brukeren trykker på "Par Wallbox", søker appen etter og viser eventuelle Wallbox-enheter på siden "Velg din Wallbox". Hvis det blir funnet mer enn én Wallbox, må brukeren velge hvilken av dem som skal pares. Hvis det bare finnes én Wallbox, velges den som standard. Kunden trykker deretter på "Neste" for å fortsette.
Merk: Paringsprosessen fungerer via Bluetooth, og derfor må Bluetooth være aktivert på telefonen. Hvis Bluetooth ikke er aktivert, ber appen brukeren om å tillate at Bluetooth aktiveres. - Kunden kan finne mer informasjon om hva en Wallbox-ID er, ved å trykke på "I"-boblen på siden "Velg din Wallbox". Kunden kan trykke på "Forstår" for å komme tilbake til siden "Velg din Wallbox". Kunden kan trykke på "Avbryt" for å avbryte konfigureringen eller "Neste" for å fortsette til neste trinn.
- Etter å ha trykket på "Neste" kommer kunden til skjermbildet "Access Code". Ved å trykke på "I"-boblen på skjermbildet "Access Code" får brukeren opp et informasjonsskjermbilde der det forklares hva en Access Code er. Etter å ha lagt inn Access Code kan kunden trykke på "Neste" for å gå videre. Når det er lagt inn en gyldig Access Code, vises et grønt hakemerke, og Neste-knappen aktiveres.
Merk: Informasjonen som trengs til konfigurering av Wallbox (Wallbox-ID og Access Code), er plassert på et klistremerke på første side i instruksjonsboken for hjemmeladestasjonen og på Wallbox bak pyntedekselet.
Pyntedekselet kalles også et dekorativt deksel eller en dekkplate. Hvis kunden trenger Wallbox ID og Access Code og ikke har instruksjonsboken for hjemmeladestasjonen, kan kunden fjerne pyntedekselet for å finne koden for ladestasjonen og Access Code. Alternativt kan kunden ringe Ford, så oppretter kundestøtterepresentanten en IT-sak. - Når Access Code er lagt inn, kommer det opp en side som angir at paringen var vellykket. Kunden kan deretter gå videre ved å trykke på "Finn nettverk" for å koble Wallbox til et Wifi-nettverk.
- Når brukeren trykker på "Finn nettverk", vises Wifi-nettverk som er innenfor rekkevidde.
Merk: Kunden kan også velge et skjult nettverk og koble til ved hjelp av nettverksnavnet.- For å velge et eksisterende nettverk trykker kunden på "Velg" ved siden av ønsket Wi-Fi-nettverk. Kunden trykker deretter på "Neste".
- Etter å ha trykket på "Neste" blir kunden bedt om å oppgi passordet for nettverket. Kunden trykker deretter på "Koble til Wi-Fi", og så vises siden som angir at paringen var vellykket. Deretter trykker kunden på "Fortsett". Fortsett til trinn 14.
- Hvis det skal kobles til et skjult nettverk, trykker kunden på "Velg skjult nettverk" for å legge inn nettverksinformasjon i form av navn, passord og sikkerhet. Når passordet er godkjent, vises et grønt hakemerke. Kunden kan deretter trykke på "Koble til Wi-Fi" for å koble Wallbox til et Wi-Fi-nettverk. Det blir vist et skjermbilde som angir at tilkoblingen var vellykket. Kunden må deretter trykke på "Fortsett" for å gå videre.
- Når Wallbox er koblet til Wi-Fi, kan kunden koble den til FordPass. Kunden trykker på "Koble til" på skjermbildet "Koble Wallbox til Ford-apper". Kunden må deretter trykke på "FordPass" for å fortsette.
Merk: Ford Telematics Drive er en app som brukes av Ford Pro-kunder.
Se "Koble Wallbox til FordPass" nedenfor for ytterligere veiledning.
Koble Wallbox til FordPass
Når Wallbox er konfigurert som angitt ovenfor, må kundene følge disse trinnene for å koble Wallbox til FordPass:
- Kunden får deretter se skjermbildet "Legg til Wallbox i FordPass". Kunden må deretter trykke på "Neste" for å gå videre.
- Kunden får deretter se skjermbildet "Bekreft Wallbox-plasseringen". Kunden må trykke på "Neste".
- Kunden kan endre angitt plassering ved å trykke på "Rediger"-koblingen i skjermbildet for bekreftelse av Wallbox-plasseringen. Kunden trykker deretter på "Lagre" for å lagre den redigerte plasseringen. Det vises en grønn bekreftelsesmelding som varsler kunden om at plasseringen er oppdatert.
- Etter å ha bekreftet plasseringen blir kunden bedt om å gi Wallbox-en et navn og må trykke på "Neste" for å fortsette.
- Kunden blir deretter bedt om å angi tillatelser. Kunden kan slå på og av tilgangskontroll med bryteren. Når kunden trykker på "Lagre", får vedkommende se Utført-skjermbildet og kan trykke på "Gå til dashbordet" for å gå til landingssiden for hjemmeladestasjonen.
Merk: Hvis kunden velger å ikke slå på tilgangskontroll, vises ikke bryteren for låsing/opplåsing på skjermen.
Merk: Funksjonen for automatisk opplåsing aktiveres som standard når tilgangskontroll er slått på. Funksjonen for automatisk opplåsing bruker adressen som ble lagt inn under oppsettet. Hvis denne adressen er feil eller ikke angir riktig plassering av Wallbox-en, er det ikke sikkert at funksjonen for automatisk opplåsing vil fungere når den aktiveres. - Hvis kunden oppdaterte plasseringen, kan vedkommende bla ned til Innstillinger på Wallbox-landingssiden for å oppdatere innstillingene for tilgangskontroll, som kan slås på og av.
- Kunden kan i tillegg oppdatere navnet på laderen ved å trykke på "Rediger" ved siden av Wallbox-navnet under Innstillinger. Kunden kan deretter trykke på "Lagre" for å angi det nye navnet. Det vises en bekreftelsesmelding om at Wallbox-navnet har blitt oppdatert. Kunden trykker på "Lagre" for å fortsette.
Wallbox-konfigurering – midlertidig løsning på problem med dype koblinger på Android
På Android-telefoner i EU blir brukeren ikke videresendt til FordPass-appen etter å ha koblet Wallbox til Wifi og trykket på "FordPass"-knappen (trinn 14 i Wallbox-konfigureringen). Følgende trinn er en midlertidig løsning for kunder i EU-markedet. Denne løsningen gjelder frem til neste versjon av konfigureringsappen blir tilgjengelig. Hvis kundene fortsatt opplever disse problemene når oppdateringen er gjort tilgjengelig, må de laste ned den nyeste versjonen av appen for å løse problemet.
- Kunden trykker på Avbryt etter trinn 14.
- Kunden åpner FordPass-appen og trykker på "Konto"-menyalternativet.
- Kunden trykker deretter på "Wallbox".
- Kunden trykker deretter på "Kom i gang" og velger hvilken Wallbox som skal legges til ("48A" i dette tilfellet).
- Kunden trykker deretter på "Koble til FordPass manuelt".
- Kunden skriver inn Wallbox ID-en og Access Code (som står angitt i brukerhåndboken) og trykker på "Lagre".
- Hvis informasjonen er riktig angitt, bekreftes den på skjermen, og kunden kan gå videre med konfigureringen. Kunden kan nå fortsette å konfigurere ladestasjonen.
Saksklassifikasjoner
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 | Nivå 4 |
Problem | Deler, tilbehør | Ford Connected Wallbox | Monterings-/faseproblem |
Problem | Deler, tilbehør | Ford Connected Wallbox | Ingen forbindelse med FordPass |