Alternativer til dieseldrivstoff
Innledning
For mange av kundene våre står drivstoff til kjøretøy for størstedelen av driftskostnadene, så reduksjon av drivstofforbruk og CO2-utslipp har høy prioritet.
Hydrobehandlet vegetabilsk olje (HVO) og gass til væske (GTL) er begge alternative drivstoff godkjent av Ford for dieselmotorer for nyttekjøretøy for å bidra til å oppnå en mer miljøvennlig bilpark.
De er renere brenndrivstoff som muliggjør forbedrede utslipp og redusert sot-/dieselpartikkelfilterbelastning (DPF). Derfor blir de sett på som mer miljøvennlige enn konvensjonell EN590-diesel.
Tabellen nedenfor viser Ford-kjøretøyene som er godkjent for HVO- og GTL-bruk:
Kjøretøy | HVO- og GTL-kompatibel siden MY | Motor |
Transit | 19,75 MY+ | 2.0L EcoBlue |
Transit Custom | 19,75 MY+ (inkl. 24 MY+) | 2.0L EcoBlue |
Tourneo Custom | 19,75 MY+ (inkl. 24 MY+) | 2.0L EcoBlue |
Ranger | 20 MY+ | 2.0L EcoBlue 3.0L EcoBlue |
Transit/Tourneo Connect | 19,75 MY+ | 1.5L EcoBlue |
Helt ny Transit Connect | 24,5 MY+ | 2.0L EcoBlue |
Helt nye Tourneo Connect | 22,5 MY+ | 2.0L EcoBlue |
Transit Courier | 21,25 MY+ | 1,5L Duratorq |
Helt ny Transit Courier | 24 MY+ | 1.5L EcoBlue |
Hydrobehandlet vegetabilsk olje (HVO)
Hva er HVO?
- HVO er en form for fornybar parafinisk dieselbrensel produsert fra et bredt utvalg av råvarer, inkludert spillolje ved bruk av konvensjonelle oljeraffineringsprosesser. (Dette er ikke ubearbeidet matolje du kjøper i butikk)
- HVO-drivstoff er dekket av europeisk standard EN 15940 for parafinisk diesel i EU-markeder
- HVO tilsvarer ikke «1. generasjons» biodiesel (B5-B30) drivstoff som brukes i dag i enkelte EU-markeder
- HVO-foredlingsprosesser bruker hydrogen i stedet for metanol (brukt til biodieselproduksjon) som en katalysator, for et mer stabilt, rent brennende drivstoff
- HVO-produkter er drivstoff av høy kvalitet med egenskaper som ligner mye på petroleumsbasert pumpediesel
Hva er fordelene med HVO?
- HVO-drivstoff er et miljøvennlig alternativ til tradisjonell diesel og biodiesel
- HVO kan redusere klimagassutslippene betydelig sammenlignet med pumpediesel, spesielt hvis laget av resirkulerte råvarer
- HVO er mer stabil enn biodiesel, uten potensielle skader som økt NOx-utslipp, avleiring, lagringsstabilitetsproblemer, dårlige kuldeegenskaper eller raskere aldring av motorolje (bortsett fra at det kan være en liten skadelig innvirkning på oljens levetid for svært lav hastighet byleveringssjåfører)
- HVO krever ikke kjøretøyoppdateringer eller har noen ytelsesbegrensninger
- HVO kan blandes med petroleumspumpediesel i alle forhold opptil 100 %
- Serviceintervallet/garantien er upåvirket av bruk av HVO
Tilgjengelighet for HVO
HVO-bruken forventer å se en jevn vekst i Europa i løpet av de neste 5 årene, ettersom mer produksjon blir tilgjengelig
Utvalg av fornybare råvarer
- Brukt matolje
- Animalsk avfallsfett fra næringsmiddelindustrien
- Avfallsfett fra fiskeforedlingsindustrien
- Teknisk maisolje
- Talloljebek
- Camelina-olje
- Jatropha-olje
- Soyaolje
- Rapsolje
HVO-merker i EU-markeder
- Neste
- Care Diesel
- HVO 100
- XTL
- NExBTL
- Evolution Diesel (HVO/EN590 blanding)
- Blauwe Diesel (HVO/EN590 blanding)
- R33 BlueDiesel (HVO/EN590-blanding)
Andre HVO/EN590-blandinger kan være tilgjengelige
Gass-til-væske (GTL)
Hva er GTL?
- GTL er en annen form for parafinisk drivstoff som bruker naturgass (metan) for å syntetisere en rekke petrokjemiske drivstoff, inkludert diesel
- Naturgass er ofte et avfallsprodukt fra oljeraffinerier eller produsert i regioner hvor det er vanskelig og dyrt å transportere på grunn av den ekstreme kjølingen som kreves.
- GTLs flytende tilstand gjør den enkel å transportere og håndtere
- GTL kan brukes som en dråpe i drivstoff, og erstatter vanlig diesel uten motormodifikasjoner
- GTL-drivstoff er dekket av europeisk standard EN 15940 for parafinisk diesel i EU-markeder
- GTL er luktfri og lett biologisk nedbrytbar
Hva er fordelene med GTL?
- GTL-drivstoff er praktisk talt fritt for urenheter som svovel, metaller, nitrogen og aromater, noe som gjør det mindre skadelig for miljøet og lar motoren gå jevnere og roligere.
- Denne renheten betyr at den brenner renere – reduksjonen i sotutslipp reduserer behovet for oppfrisking av dieselpartikkelfiltre betydelig, så den er ideell for kjøretøy som hovedsakelig brukes i lave hastigheter
- Reduksjonen i miljøgifter bidrar til å oppfylle lokale miljøforskrifter
- GTL har vist seg å ha bedre startytelse i lave temperaturer på grunn av lav tetthet og høyere cetantall (forbrenningshastighet for dieseldrivstoff), så den er utmerket for pålitelighet hele året.
- GTL krever ikke kjøretøyoppdateringer eller har noen ytelsesbegrensninger
- Serviceintervallet/garantien er upåvirket av bruk av GTL
Tilgjengelighet for GTL
- GTL er ennå ikke allment tilgjengelig for allmennheten ved drivstoffpumper – for øyeblikket er det mer rettet mot fangede flåter med egne tankanlegg.
- Den kan leveres til depoter eller arbeidsplasser akkurat som vanlig diesel, så den er spesielt egnet for flåtenav (flyplasser, lokale råd, posttjenester, anleggskjøretøyer)
GTL-merker i EU-markeder
- Shell GTL
Merk: Ikke bruk vanlig vegetabilsk olje, da dette kan forårsake motorskade som ikke dekkes av kjøretøyets garanti.
Merk: Vi anbefaler ikke bruk av ekstra tilsetningsstoffer for å hindre drivstoffvoksing.
For spesifikk informasjon om kjøretøyet ditt, se delen «Drivstoffkvalitet» i brukerhåndboken.