Programvareoppdateringer for My Ford Vanlige spørsmål
Kjøp FordBedriftskundeVarebiler og pickuper

Programvareoppdateringer for My Ford Vanlige spørsmål

Programvareoppdateringer introduserer nye funksjoner og oppdateringer, som sikrer at du alltid nyter den beste versjonen av kjøretøyet ditt. Nedenfor finner du svar på Vanlige spørsmål om programvareoppdateringer.

Vanlige spørsmål om programvareoppdateringer

Innhold

Programvareoppdateringsoversikt
Programvareoppdateringsinnstillinger
Programvareoppdateringer og Wi-Fi
Programvareoppdateringsfeilsøking


Oversikt over programvareoppdateringer

Hva er programvareoppdateringer?

Programvareoppdateringer introduserer nye funksjoner og oppdateringer, som sikrer at du alltid nyter den beste versjonen av kjøretøyet ditt.

Når blir programvareoppdateringer tilgjengelige?

Programvareoppdateringer skjer på løpende basis. Som standard vil kjøretøyet ditt starte oppdateringsprosessen så snart en ny versjon blir tilgjengelig. Hold øye med programvareoppdateringsikoner som vises på kjøretøyets SYNC®**-skjerm for informasjon om oppdateringen din.

Vil jeg bli varslet når en programvareoppdatering er tilgjengelig?

Ja. Du vil bli varslet hvis en oppdatering venter og krever din tillatelse for å fortsette. Hvis en oppdatering ikke krever handling og kan skje i bakgrunnen, vil du bli varslet når oppdateringen er fullført.

Du vil bli varslet via SYNC 4-systemet, Ford Support-nettsted og i FordPass-appen.

  • SYNC 4-skjermen vil vise en melding i det øverste bannerområdet hvis oppdateringer er tilgjengelige, pågår, oppdateringen var vellykket eller hvis oppdateringen mislyktes.
  • Du vil motta push-varsler til enheten du bruker for å få tilgang til FordPass®*-appen. FordPass vil ha tilleggsinformasjon om programvareoppdatering i ditt meldingssenter.
  • Hvis du er registrert for programvareoppdateringer, men ikke bruker FordPass, vil du motta e-postvarsler om programvareoppdateringer. Du kan se oppdaterte detaljer ved å klikke på knappen Fortell meg mer i e-postmeldingen.
  • Du kan også sjekke oppdateringsstatusen i Systemoppdateringer under SYNC Systeminnstillinger.

Hva inkluderer oppdateringen min?

Du kan sjekke skjermbildet for Oppdateringsdetaljer i kjøretøyet når en oppdatering blir tilgjengelig. Du kan også besøke FordPass-appen og dashbordet for Ford-kontoen for å se oppdateringsdetaljene.

Kan jeg kjøre kjøretøyet mitt mens oppdateringen pågår?

Det kommer an på. Noen oppdateringer krever at kjøretøyet ditt ikke kan kjøres i en kort periode (parkert med tenningen av). Hvis det er tilfelle, vil vi varsle deg på forhånd, slik at du kan forberede deg. Se "Vil jeg bli varslet når en programvareoppdatering er tilgjengelig?" Vanlige spørsmål. For å sikre at du ikke trenger kjøretøyet ditt i løpet av den planlagte oppdateringstiden, er det best å angi den gjentakende tidsplanen på et tidspunkt da du vet at du ikke trenger kjøretøyet (for eksempel over natten, mens du jobber, osv.). Andre oppdateringer fullføres sømløst i bakgrunnen og krever ingen tidsplan.

Innstillinger for programvareoppdatering

Hvor kan jeg finne informasjon om min siste vellykkede programvareoppdatering?

Du kan finne denne informasjonen i kjøretøyet ditt og ved å logge på FordPass-appen eller Ford-kontoen din.

  • På kjøretøyets SYNC-skjerm, gå til INNSTILLINGER-menyen og trykk på Systemoppdateringer for å lære mer.
  • I FordPass-appen får du et varsel på Hjem-skjermen der du kan se de siste vellykkede programvareoppdateringsdetaljene.

Hvorfor må jeg planlegge en oppdatering?

Noen oppdateringer krever at kjøretøyet ditt ikke kan kjøres i en kort periode (parkert med tenningen av), med bare to minutter å kansellere hvis du skulle trenge det. Når du angir en regelmessig tidsplan, kan du sørge for at denne typen oppdateringer vil skje når du ikke skal kjøre (f.eks. over natten, mens du jobber osv.). Du får en påminnelse i kjøretøyet før oppdateringen finner sted.

Hva om jeg glemmer oppdateringsplanen min?

Du vil få en påminnelse i kjøretøyet opptil 24 timer før planlagt installasjonstid. Du har muligheten til å endre den planlagte tiden din opptil to minutter før oppdateringen starter. Du vil også se en påminnelse i FordPass-appen og på dashbordet for din Ford-konto.

Kan jeg endre innstillingene for programvareoppdatering?

Ja, men det anbefales ikke. Med Automatiske oppdateringer på vil du få en sømløs oppdateringsopplevelse, og du vil motta de nyeste funksjonene og forbedringene uten å miste noe.

Kan jeg avbryte en programvareoppdatering når den begynner?

Nei, du kan ikke avbryte en programvareoppdatering når den har startet.

Hvordan vet jeg om oppdateringen min var vellykket?

Du vil bli varslet i kjøretøyet ditt så vel som i FordPass-appen og på dashbordet for din Ford-konto. Du vil se et «Suksess»-ikon på kjøretøyets SYNC-skjerm.

Programvareoppdateringer og Wi-Fi

Bør jeg koble til Wi-Fi?

Når det er nødvendig for oppdateringen, kan det å koble kjøretøyet til Wi-Fi hjelpe deg med å laste ned programvareoppdateringer raskere. Du kan sjekke i FordPass-appen og på Ford-kontoens dashbord om Wi-Fi er nødvendig for en ventende oppdatering.

Kan jeg koble til offentlig Wi-Fi?

Ikke på dette tidspunktet.

Må jeg fortsatt være koblet til Wi-Fi hvis kjøretøyet mitt har en mobilforbindelse?

Når du oppdaterer kjøretøyet ditt, hjelper Wi-Fi med å sikre den raskeste nedlastingsprosessen. Noen oppdateringer kan kanskje bare lastes ned til kjøretøyet ditt via Wi-Fi, så for en mest mulig sømløs opplevelse, hold Wi-Fi på og tilkoblet der det er tilgjengelig. Hvis Wi-Fi-tilkoblingen er ustabil, er det noen oppdateringer som er tilgjengelige for nedlasting via mobiltilkoblingen din. Systemoppdateringsstatus på din Ford-konto og i FordPass-appen vil gi deg beskjed om Wi-Fi er nødvendig.

Hva må jeg gjøre for å få programvareoppdateringer?

Vi anbefaler å sette en regelmessig tidsplan og koble kjøretøyet til et privat Wi-Fi-nettverk som ofte brukes og er innen rekkevidde for å få oppdateringer så snart de blir tilgjengelige

Feilsøking av programvareoppdatering

Hvorfor mottok jeg ikke en programvareoppdatering?

Det kan være noen årsaker:

  • Bilen din støtter kanskje ikke programvareoppdateringer. Se din eierhåndbok for å dobbeltsjekke.
  • Hvis du har slått av Automatiske oppdateringer, må du ha varsler slått på for å få programvareoppdateringer.
  • Du må gjøre noe for å komme videre med oppdateringen. Sjekk kjøretøyets SYNC-skjerm, Ford-konto-dashbordet eller FordPass-appen for å se om du har en oppdatering som venter.

Hvorfor ble oppdateringen min kansellert?

Tre potensielle scenarier kan avbryte en oppdatering:

  • Automatiske oppdateringer er slått på, men en tidsplan er ikke fastsatt. Når dette skjer, vil du bli varslet på kjøretøyets SYNC-skjerm. Å sette en tidsplan vil utløse oppdateringen igjen.
  • Automatiske oppdateringer er slått av og varsler er slått på, men en engangstillatelse var påkrevd og ikke gitt. Du vil ikke bli varslet hvis dette skjer. Å slå på Automatiske oppdateringer vil utløse oppdateringen igjen. Kontakt Ford-forhandler hvis du tror du har gått glipp av en oppdatering.
  • Automatiske oppdateringer er slått på, men det ekstra samtykkevinduet har passert. Når dette skjer, vil du ikke bli varslet. Ved å sette en tidsplan forhindrer du at dette skjer igjen. Kontakt din Ford-forhandler hvis du fortsatt ønsker å oppdatere.

Hvorfor blir jeg ikke varslet i bilen min når en oppdatering er tilgjengelig?

Det kan være et par ting som foregår:

  • Automatiske oppdateringsvarsler er ikke slått på. Endre innstillingene for systemoppdatering.
  • En oppdatering er kanskje ikke tilgjengelig ennå.
  • Kjøretøyet ditt er kanskje ikke utstyrt for programvareoppdateringer.
  • Kjøretøyet ditt er utenfor Wi-Fi eller mobilrekkevidde.

Hvorfor startet ikke oppdateringen min på planlagte tid?

Mest sannsynlig ble kravene for oppdateringen ikke oppfylt. Vanligvis betyr dette at kjøretøyet ikke var slått av, i parkeringsmodus eller at dørene var åpne. Du vil bli varslet i kjøretøyet hvis betingelsene ikke ble oppfylt.

Hvorfor fikk jeg en oppdatering, men så ingen endringer?

Enkelte programvareoppdateringer kan være mindre feilrettinger, som kanskje ikke resulterer i merkbare endringer i kjøreopplevelsen din.

Vil jeg fortsatt få oppdateringen min hvis jeg ikke kan koble til Wi-Fi?

Hvis du ikke kan koble kjøretøyet til Wi-Fi, kan noen oppdateringer lastes ned via kjøretøyets mobilnettverk. Wi-Fi bidrar imidlertid til å sikre den raskeste nedlastingsprosessen, så for en sømløs opplevelse, hold Wi-Fi på og tilkoblet der det er tilgjengelig.

Merk: Full kartoppdateringer vil kun være tilgjengelig via Wi-Fi.


* FordPass-appen, som er kompatibel med utvalgte smarttelefonplattformer, er tilgjengelig via en gratis nedlasting. Meldings- og datakostnader kan påløpe.

**Ikke kjør når du er distrahert. Ikke bruk håndholdte enheter under kjøring, bruk stemmestyrte systemer når det er mulig. Noen funksjoner kan være deaktivert mens kjøretøyet er i gir. Ikke alle funksjoner er kompatible med alle telefoner.

Ford.no bruker informasjonskapsler og lignende teknologier på dette nettstedet for å forbedre nettopplevelsen din og for å vise deg skreddersydd reklame.

Du kan administrere informasjonskapsler når som helst på Administrer innstillinger for informasjonskapsler-siden, men dette kan begrense eller forhindre bruk av bestemte funksjoner på nettstedet.