F-150 Lightning: Perfekt for norske forhold
Jeg var allerede fascinert, men under prøveturen slo det meg at denne bilen egentlig er perfekt for Norge. Vi elsker stasjonsvogner og store SUV-er. Store bagasjerom, skiboks på taket og tilhengerfeste er et must. Kjører man gjennom et boligfelt, kan det virke som om halvparten av norske husstander har en tilhenger parkert, for ikke å snakke om antall skibokser. Vi nordmenn elsker å pakke bilen full for å dra på hytta og fylle den med byggevarer til neste oppussingsprosjekt. Så, er det ikke mer praktisk om man kan slippe å bruke tilhenger?
Dessverre har pickuper vært et bilsegment som ikke passer med det norske avgiftssystemet, og selges derfor nesten utelukkende som varebiler med to eller tre seter og grønne skilter. Baksetene følger gjerne med, men om de skal monteres, må man legge til 300.000 – 500.000 kroner i avgifter. Paradoksalt nok fører dette til at mange som har en pickup som firmabil, må ha en privat bil til familien i tillegg. Nå har det endelig blitt en forandring på dette, for med elbiler betaler man ikke ekstra for seter bak. Dog kan også F-150 Lightning fås uten baksete, med grønne skilter og de fordelene det gir en privat næringsdrivende.
Da Ford Motor Norge tok kontakt før sommerferien og spurte om jeg ville teste hvordan en elektrisk Ford F-150 Lightning fungerte som familiebil på langtur med campingvogn, var jeg ikke vanskelig å overtale!
Vi har over de siste fem årene, og med over 15.000 kjørte kilometer, bygget oss solid erfaring med å feriere med elbil og campingvogn. Hvis du ennå ikke har prøvd å trekke en tung henger med elbil, er det på tide. Ser man bort fra rekkeviddetap, gir elbiler en overlegen opplevelse når man trekker henger: lavt tyngdepunkt gir økt stabilitet, elmotorene byr på enorme krefter og sømløst drag, og høy egenvekt gjør at bilen er mindre påvirket av lasten bak. Med tanke på hvor bra elbiler generelt er til å trekke stort og tungt, ble jeg likevel overrasket over hvor mye F-150 Lightning skilte seg ut. Den er i en helt annen klasse enn konkurrentene. I mangel på et bedre norsk ord vil jeg kalle opplevelsen «effortless», eller sytalaus på sunnmørsk.
Når man tenker over at det er 2000 kg og 8,5 meter med campingvogn som henger bak, virker det surrealistisk at bilen er helt upåvirket. Hva vognen gjør der bak, aner jeg ikke. Hadde jeg ikke sett i bakspeilet, hadde jeg knapt visst at den fortsatt hang med.