Å KJØRE RANGER RAPTOR FÅR DEG TIL Å SMILE

Med den 1200 kilo tunge og lekre skjærgårdsjeepen bak på båthengeren, konstaterer Lars Amundsen nok engang at den nye ekstrempickupen Ford Ranger Raptor duger til annet enn å lokke frem smilet når du kjører på en ekstremt dårlig vei.

Når du kjører på dårlig kjerrevei og får den surrealistiske følelsen av å kjøre på plettfri asfalt på grunn av det ekstremt tilpasningsdyktige understellet får Raptoren deg virkelig til å smile. Samtidig har den mer enn nok kapasitet til å få den daglige jobben unnagjort, sier båtmekaniker Lars Amundsen hos Bergekrysset Fritid i Mysen.

Ford Ranger Raptor towing boat into river

Rødnessjøen, nær Ørje ved grensen mot Sverige, viser seg fra sin beste side i dag. Solen varmer, og vannet ligger speilblankt. Den nye drøyt 6 meter lange skjærgårdsjeepen på hengeren - en Askeladden C61 med en 150 HK utenbordsmotor - manøvreres med kyndige bevegelser ut på vannet.

Perfekt til både arbeid og fritid

Raptor er den perfekte kombinasjon av en arbeidsbil og en fritidsbil. Den kjører like bra på motorveien som på en kjerrevei i høy hastighet. Jeg har kjørt en del pickup opp gjennom årene og i norsk målestokk er dette unikt. Derfor er jeg selvsagt fornøyd med å ha dette som arbeidsbil, sier Amundsen.

Norges mest solgte pickup så langt i år og den mest solgte i Europa for 5. året på rad kommer nå i hele fem varianter. Du kan velge XLT, Ranger Limited, Ranger Wildtrak, Ranger Thunder og Performance pickupen Ranger Raptor. Hele en av fire solgte Rangere så langt i år har vært en Raptor.

Like bra i høy hastighet på asfalt som på kjerrevei

Det er egentlig ganske unikt og sier litt om posisjonen Ranger generelt og Raptor spesielt har i Norge. I tillegg til et tøft utseende er dette en bil som rett og slett må oppleves. Den skal kunne kjøres i 170 km/t på dårlig underlag uten at det går utover kjørekomforten, selv om vi ikke oppfordrer noen til å prøve dette i Norge, sier salgssjefen for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Under panseret på råtassen er det en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor som leverer 213 HK og et dreiemoment på hele 500 Nm. Kreftene fordeles lynraskt og effektivt gjennom Fords nye 10-trinns automatgirkasse.

Tåler masse juling og har fantastisk komfort

Chassiset er lagd av spesielt sterkt stål for å tåle all den julingen kjøring i ulendt terreng kan påføre super-pickupen. Raptors fantastiske hjuloppheng er også spesielt utformet for å takle tøft terreng i høy hastighet, samtidig som både kontrollen over bilen og komforten forblir uendret.

Bergerkrysset Fritid leverer båter til hele Østlands-område og Lars har fått mye oppmerksomhet på veien når han sitter bak rattet i Raptoren de bruker til leveringer.

Jeg skulle ønske folk også så på de lekre båtene vi har på hengeren, men de fleste er mest opptatt av bilen. Den står virkelig ut i mengden med sitt utvendige design. Min mening er at den nesten er tøffere innvendig, med skinninteriør, Raptor-detaljene og kjøreprogrammene som automatisk tilpasser bilen til forskjellige kjøreforhold, sier båtmekaniker Lars Amundsen.

6 kjøremoduser – inkludert Baja-modus

Nye Ranger Raptors «Terrain Management System» gjør at føreren kan velge mellom 6 kjøremoduser som automatisk optimaliserer pickupen for ulike kjøreutfordringer: normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand eller stein. Også Baja-mode, som er oppkalt etter det berømte ørkenrallyet Baja 1000. Dette brukes for å få fullt utbytte av alle de fantastiske offroad-prestasjonene til den ekstreme pickupen.

Bakkeklaringen på bilen er på hele 28,1 cm.  Den kommer også med elektronisk valg av fremdrift med høy og lav serie med 4X4 eller 4X2.

Som standard kommer den med det aller meste av tenkelig utstyr, som vanligvis må krysses av på ekstrautstyrslisten.