HAR TIDLIGERE SATT VERDENSREKORDER MED RANGER OG MUSTANG
Etter en lang kjøretur, fra Trondheim, via Østerdalen, Oslo og E18 videre sydover, tok batteriet og kjøreturen slutt rett utenfor Kristiansand natt til søndag. Da hadde de tilbakelagt 807,2 kilometer uten å lade den helelektriske SUV-en underveis. Det gir et gjennomsnittsforbruk på 11 kWt/100 km.
De to har tidligere kjørt både Ford Mustang med over 300 HK på en tank med bensin, inn til det som da var en verdensrekord på 1249 kilometer. De satt også det som høyst sannsynlig var en verdensrekord med en Ranger pickup i 2017. Da tilbakela de hele 1616 kilometer, fra Oslo til Kautokeino, uten å fylle drivstoff.
– Meget bra med lave høsttemperaturer og en fjellpassering
– Det er bare å gratulere Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink med denne fantastiske bragden. Mustang Mach-E har i flere rekkeviddetester bevist at den er blant elbilene på markedet i dag som er av de aller beste på rekkevidde. Det de gjør med såpass lave høsttemperaturer og en lang oppstigning på fjellet, viser potensiale den har for å kunne kjøres svært billig og langt, også for dem som ikke er like ekstreme økokjørere som disse to rekordholderne, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
– Ikke noe vanlig kjøretur
– Denne turen fra Trondheim er ikke noe vanlig kjøretur. Her har vi planlagt for alle eventualiteter underveis, inklusive sjåførbytte. Målet er å holde en jevn lav fart, med færrest mulig start og stoppsituasjoner. Det betyr at alt fra rushtrafikk til temperaturer, nedbør og vind vurderes. Vi har også vært svært forsiktig med bruk av klimaanlegg da det erfaringsmessig krever en del energi, sier Henrik Borchgrevink.
Nye Mustang Mach-E GT: Et råskinn av en elbil!
JEVN KJØRING I LAVERE HASTIGHET UTEN STOPP
De to erfarne økosjåførene har følgende råd til de som ønsker å forsøke å «økokjøre» med sin elbil, eller bil med en mer tradisjonell drivlinje.
– Kjør jevnt og ha blikket festet langt foran deg på veien for å kunne planlegge kjøringen din best mulig og unngå fulle stopp. For å komme lengst mulig må du også holde lavere fart og akselerere jevnt og ikke for sakte når du skal opp i hastighet, sier Knut Wilthil.