– Jeg var skeptisk da mange av kollegaene mine kom med nye elbiler som gikk 200-300 km før de måtte lade. Jeg trengte en elbil som kunne ta meg frem og tilbake fra Trondheim til Frøya uten å lade. Nå kan jeg kjøre frem og tilbake til Frøya, og fremdeles ha nok strøm til å komme meg enda en tur ut dit. Det trodde jeg ikke skulle skje så fort, sier den folkekjære NRK-profilen Tore Strømøy.
Han og samboeren Linn Nyborg bruker bilen ofte fra «byen» (Trondheim) til hans barndomsparadis – øyriket Frøya – en kjøretur på knappe 160 km.
Mustang Mach-E finnes i flere varianter, med og uten firehjulstrekk – og med rekkevidde opptil 600 km. Modellen til Strømøy har firehjulstrekk og en rekkevidde på opptil 540 km.
Les mer om Mustang Mach-E her
– Ladet opp etter en baconpølse og en Gullpinne
Etter et langt liv med en rekke Ford-modeller ble Tore overbevist om å prøve elektriske Mustang Mach-E. Han likte navnet, han likte ikonet, men var skeptisk til den elektriske rekkevidden og hvordan han skulle løse ladingen, spesielt når han var på en av sine mange langturer. Rekkeviddeangsten er nå ettertrykkelig kurert.
– Når vi besøker min samboers familie på Kongsvinger, svinger vi alltid innom Alvdal og lader på Ionity. Jeg får akkurat tid til å spise min favorittbaconpølse og en Gullpinne før den er ferdig ladet. Det er nesten så jeg ikke får matro – så fort er den ladet opp igjen. Når jeg ser de som fyller bensin til helt elleville priser på samme stasjon er jeg selvsagt ekstra fornøyd med bilen min, sier Strømøy.
Mustang Mach-E har ladekapasitet med høy effekt. Det betyr at du kan lade 119 km rekkevidde på kun 10 minutter på en hurtigladestasjon.
Den helelektriske SUV-en kan også lades på en IONITY-lader med såkalt Plug & Charge. Det betyr at du ikke trenger å tenke på apper, ladekort eller SMS-meldinger: Plugg inn ladepistolen og hurtigladingen starter av seg selv.
Bestill prøvekjøring her
Godkjent for taklast og opptil 1500 kilo tilhengervekt
Mustang Mach-E er godkjent for taklast på inntil 75 kg. Det betyr at du kan ha med deg en skiboks, et par kajakker eller sykler på taket. De to variantene, Long Range RWD og Long Range AWD, er også nå, fra modellår 2023, godkjent for 1500 kg tilhengervekt.
– Bil for meg har tidligere handlet om å komme meg raskest mulig fra et sted til et annet. Med Mustangen så tar jeg meg selv i å kjøre roligere. Jeg vil selvsagt komme lengst mulig, og da er det ikke optimalt med høy fart. Det blir en konkurranse – både mot meg selv og med andre. Samtidig forplikter det jo å kjøre en Mustang. Jeg kan ikke ligge i 80 i 110-sonen på motorveien med denne. Da må jeg i så fall gå til innkjøp av en hatt og bli litt «mann med hatt i trafikken», sier den blide trønderen.
– Første bilen jeg har elsket
Strømøy har beholdt sin gamle Ford Focus, men det går lengre og lengre tid mellom hver gang han bruker den.
– Jeg har egentlig aldri vært så bilinteressert, men Mustangen har endret mitt forhold til bil totalt. Jeg har aldri vasket en bil så ofte, passet på den like godt, eller trykket på skjermen for å finne alt den kan gjøre, som hva som nå er tilfelle med min nye Mustang Mach-E. Min Focus føles litt som fortiden. Mustangen er fremtiden, og jeg elsker bilen min. Det trodde jeg aldri jeg skulle si om en bil, sier den svært fornøyde trønderen.
Bygg din Mustang Mach-E her