For «normal» AC-lading, f.eks. lading over natten hjemme eller på arbeidsplassen i løpet av arbeidstiden, bruker elektriske kjøretøy en såkalt innebygd lader for å konvertere AC-strøm (vekselstrøm) fra en ladestasjon eller et vegguttak til DC-strøm (likestrøm) som kan lagres i kjøretøyets batteri. Typiske tom-til-full-ladetider for AC-lading varierer fra 5 til 10 timerCharge times and charging speeds avhengig av (på infrastruktursiden) individuell elektroinstallasjon og kjøretøyet.
For DC-hurtiglading, f.eks. på en ladestasjon langs motorveien på en langdistansetur, forsyner ladestasjonen DC-strøm direkte til høyspenningsbatteriet (HV). Under lading kommuniserer kjøretøyet kontinuerlig med ladestasjonen om nødvendig/tillatt strømtilførsel , som deretter forsyner strøm ved å tilpasse utgangsspenningen i forhold til høyspenningsbatteriet (HV) på en tilstrekkelig måte. Typiske DC-ladetider fra 10 % til 80 % rekkevidde fra 25 til 40 minutterActual charge times and charging speeds will vary.
EV-ladesystemet er utformet for å lade batteriet på en trygg og effektiv måte. EV-laderen og omformeren kan også ha innebygde sikkerhetsfunksjoner som beskyttelse mot overtemperatur, overstrøm og overspenning, som kan bidra til å forhindre skade på batteriet eller andre komponenter i kjøretøyets elektriske system.