HER SETTER «TORE STRØMØY» NY REKKEVIDDEREKORD MED MUSTANG MACH-E I NAFS HJULSPOR 

5. juli 2023

Rekkeviddeangsten er nå for alvor kurert hos Tore Strømøy.  Nylig kjørte han en Mustang Mach-E hele 657,3 km med normal fart og komfort – helt uten å lade.

Yellow Mustang Mach-e with canoe

Hver sommer og vinter avholder NAF en rekkeviddetest av nye elbiler på markedet. Da Mustang Mach-E deltok sommeren 2021 kjørte varianten med bakhjulstrekk og den største batteripakka hele 617,9 km - et resultat som fremdeles er blant de beste av deltagerne. 

Tore Strømøy er en entusiastisk Mach E-eier. Han var mer enn klar for å teste om den elektriske SUV-en Mustang Mach-E RWD Long Range kunne slå rekorden på 617,9 kilometer fra NAFs sommertest i 2021. Det klarte han med god margin, med hele 657,3 km uten å lade! 

– Det viser bare at hesten min går og går, selv når jeg – etter 12 timer underveis på veien med diverse stopp - og kjøring innenfor fartsgrensa – begynte å bli sliten. Da den sa fra at den hadde null rekkevidde igjen, greide den fremdeles å holde det gående i drøye tre mil før det var full stopp. Denne turen har for alltid kurert min rekkeviddeangst. Mustangen har langt mer å gå på enn jeg trodde. Vi ble enda bedre venner – hesten min og jeg, sier Tore Strømøy.

Testbilens oppgitte WLTP-rekkevidde er opptil 600 km.

Også Mustang Mach-E med firehjulstrekk og den største batteripakka gjorde det meget bra da den ble testet av NAF i deres sommertest i 2021. Elbilen, som har oppgitt rekkevidde på opptil 540 km, stoppet ikke før den hadde gått hele 551,9 km. Og det helt uten ladestopp. 

Les mer om Mustang Mach-E her

 

SATTE REKORD ETTER TIMER MED REGN MED NORMAL KJØRING: TOPP FØLELSE

Tores rute gikk i hjulsporene til den langt mer kjente NAF-testen, også kalt verdens største elbiltest. Den startet i sol og 18 grader i Oslo, og endte opp med tungt regn langt inne på Venabygdsfjellet. I likhet med NAF-testen holdt Tore fartsgrensen hele veien – så sant trafikkbildet eller trafikksituasjonen tillot det, og kjørte uten hjelp av den adaptive cruisekontrollen. Temperaturen i kupeen var også behagelig sval hele veien.

– Da regnet kom, tenkte jeg at nå var løpet kjørt – at jeg ikke ville greie det. Det er det verste som kan skje et konkurransemenneske som meg. Jeg følte det som om jeg var en cowboy som ble skutt på hesten sin, men heldigvis fikk hesten min meg videre hjemover. Det var en topp følelse, sier Strømøy. 

 

– KJENTE PÅ DET Å FØLE AT DET ER TOMT, FØR DET VAR TOMT 

Som tidligere norgesrekordholder i 50 km kappgang har han lært seg selv å kjenne, og vet at det ikke er tomt før det sier helt stopp, selv om du føler at det er tomt.

– Da det bare var noen prosent igjen fikk jeg litt den følelsen, at nå var det slutt. Men nei da, akkurat som jeg gjorde for noen år og kilo tilbake, så ga ikke hesten seg før det sa helt stopp, sier en svært entusiastisk Strømøy.  

Han innrømmer også å ha skrudd av viftene innimellom de siste få milene, når alt så som mørkest ut og regnet høljet ned, for å få noen ekstra kilometer ut av den nesten tomme hesten sin. 

– Jeg tror ikke jeg tjente mer på det enn det timer med pøseregn kostet meg av rekkevidde. Dessuten måtte varmeapparatet på med jevne mellomrom, så ikke bilen dugget helt ned.

Se tilgjengelige Mustang Mach-E her

 

BACONPØLSESTOPP OG HESTEBESØK PÅ TRAVBANEN GA MIDLERTIDIG REKKEVIDDEANGST

Tore medgir at stoppene underveis tæret på nervene. Baconpølse- og gullpinnestopp på Vinstra, et besøk på travbanen på Biri i tillegg til flere stopp for å strekke på bena på den 12 timer lange turen, følte han gikk på rekkevidden løs.

– Jeg følte på at det var mindre rekkevidde hver gang jeg startet opp igjen. Jeg er rimelig sikker på at jeg skulle greid 700 km om ikke det hadde vært for alle stoppene og 5 av timene med heftig regnvær. Da hadde jeg kommet opp den siste kneika, og batteriet kunne fått noen ekstra prosent ned den påfølgende bratte nedoverbakken. Underveis kalte Mustangens hestevenner på ham nede ved travbanen. Vi måtte bare stoppe for å hilse på, men å lufte seg på selve banen fikk han ikke lov til. Det var jo en konkurranse, sier Tore Strømøy. 

Les hele NAFs sommertest 2023 av rekkevidde for de nyeste elbilene her 

Se video fra Tore Strømøy sin uhøytidelige rekkeviddetest av Mustang Mach-E her: