-For å sikre at førerstøttesystemene i bilen fungerer slik de skal er det viktig at ruten som brukes er i henhold til fabrikkens spesifikasjoner. Dette vil sikre at frontruten har de rette egenskapene ved for eksempel en eventuell kollisjon, sier Hans Petter Tveten, direktør for servicemarked hos Ford Motor Norge.
Halvert sikt etter 150 000 kilometer
Har du tenkt over at frontruten utsettes for slitasje? Veistøv, salt og sand sliter over tid ned ruten. Slitte vindusviskere øker slitasjen ytterligere og en slitt frontrute er trafikkfarlig! Små riper svekker gradvis sikten. Spesielt om natten, eller når solen står lavt blir sikkerheten merkbart dårligere med en slitt frontrute. Det er med andre ord ikke bare når du har fått en stor sprekk at frontruten bør byttes ut.
-Undersøkelser gjort av svenske VTI viser at forskjellen i sikt mellom en ny og en slitt frontrute er hele 131 meter. Det betyr med en ny frontrute har du sikt på rundt 200 meter. Når bilen er blitt kjørt rundt 150 000 kilometer er sikten mindre enn halvparten så god, med bare 91 meter. Tenk deg at det står en elg i veien, sier Fords direktør for servicemarkedet.
Bestill verkstedtime her
Sikkerhetssystemer kan svikte med feil frontrute
Avansert kamerateknologi «ser» gjennom frontruten og dersom denne ikke har riktige egenskaper kan det være en risiko for at systemene ikke fungerer som forventet.
-I en moderne frontrute fra Ford er det integrerte førerstøttesystemer som filskiftevarsler, antikollisjonssystemer, filholder, automatisk fjernlys, regnsensor og oppvarmet frontrute. Alle disse er sårbare dersom frontruten din ikke har riktige spesifikasjoner og er kalibrert på riktig måte, sier Hans Petter Tveten.
Forskjeller på frontruter i det norske markedet
– Det finnes forskjellige frontruter på markedet i Norge, både når det gjelder tykkelse, vekt, lydisolering, gjenskinn og form. Det er i tillegg svært viktig hva slags lim som benyttes av de som bytter ruten din. Også hvor mye og hvordan lim som påføres kan være av avgjørende betydning for glassrutens bæreevne og bilens totale sikkerhet ved en kollisjon. Derfor anbefaler vi alle Fords kunder på det sterkeste å få jobben utført hos en profesjonell aktør, sier Revhaug.
Reparasjon og håndtering av steinsprutskader
Med de store temperaturforskjellene mellom sommer og vinter vi har i Norge, er steinsprut vanlig. I mange tilfeller kan steinspruten utvikle seg til en sprekk dersom den ikke repareres i tide. Det er flere fordeler med å reparere steinsprutskader så fort som mulig. Du trenger da ikke å bytte hele ruten, og sparer egenandelen. Slik sparer du både tid og penger – og du verner miljøet. Kjør innom din nærmeste Ford-forhandler og få det fikset.