VÅR ARV
Fra Model T til Mustang Mach-E – oppdag nyskapningene som gir den blå ovalen sin ikoniske status.
Klikk her for å snakke med vår virtuelle assistent
Henry Ford endret levesettet for mange mennesker med sin visjon om å gjøre det å eie en bil både praktisk og rimelig. Det bevegelige samlebåndet og det vi kjenner som masseproduksjon, satte standarden for global industriell praksis i første halvdel av 1900-tallet.
Historien begynner i Springwells Township i Wayne County i Michigan den 30. juli 1863. Den unge Henry var interessert i mekaniske prosesser så snart han kunne snakke. Han jobbet på et maskinverksted da han var 12, bygde sin første dampmaskin da han var 15, og ble maskinistlærling da han var 16.
Han hadde ulike jobber inntil han ble med i Edison Illuminating Company of Detroit i 1891. Det tok bare to år før han ble selskapets sjefsingeniør. Thomas Edison selv ble en livslang mentor og venn av Henry Ford.
I løpet av denne tiden eksperimenterte Ford med biler og forbrenningsmotorer – både på jobb og hjemme. I 1893 ble den første Ford-motoren til på et trebord i familiens hjem på 58 Bagley Avenue i Detroit. Like etter dette bygde han sin første bil.
Ford forlot sin stilling ved Edison i 1899, og noen år senere grunnla han Ford Motor Company. Dette ga ham friheten til å utforske de banebrytende ideene sine.
Da bileierskapet var begrenset til få privilegerte, var Henry Fords mål å «sette hjul på verden» og produsere et rimelig kjøretøy for allmennheten. I 1908 oppnådde han det med Model T.
Model T, et resultat av Henry Fords geniale og praktiske sinn, var rask å bygge, enkel å betjene og klarte seg godt på alle områder. Det viktigste er at den lave kostnaden gjorde den tilgjengelig for vanlige mennesker. En ny epoke innen personlig transport hadde begynt.
Ford var en naturlig innovatør. Han skapte ikke bare verdens første masseproduserte bil. Han skapte fremtiden. Produksjonslinjene som skulle definere det tidlige 1900-tallet og arbeidsuken på 40 timer, ble begge lansert fra Ford-fabrikken, i tillegg til de glinsende Model T-ene.
Det var Henrys intensjon å produsere det største antallet biler med den enkleste designen, til den laveste kostnaden som mulig. I Highland Park nådde Model T-produksjonen rekordhøye nivåer, og en komplett bil forlot linjen hvert 10. sekund i løpet av arbeidsdagen.
Henry forble ved roret til Ford Motor Company resten av livet og delte pliktene med sin sønn Edsel. På sin 83-årsdag jublet over 50 000 personer for ham på en spesiell fest i Dearborn.
Henry Ford døde hjemme i Fairlane i Dearborn den 7. april 1947, kl. 23.40. Han var 83 år. Da han døde, hadde den lokale elven Rouge gått over sine bredder og forårsaket et lokalt strømavbrudd. Med tente parafinlamper og stearinlys må det ha mint om da han ble født 83 år tidligere.